top of page

Openbaring 4

  • thkoppes
  • 19 aug 2023
  • 15 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 30 mrt 2024

Op weg naar de Opname, de wegrukking van de aarde

Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet. Terstond kwam ik in vervoering des geestes en zie, er stond een troon in de hemel en iemand was op die troon gezeten. 

Openbaring 4:1-2


  • Net als Stefanus zag Johannes een opening tussen het aardse en het onzichtbare hemelse en kon met zijn aardse ogen in de geestelijk ruimte kijken.

  • Johannes hoorde weer de stem van de Here Jezus, die als een bazuin klonk en kwam weer in vervoering des Geestes. In Openb. 1:10-11 werd Johannes in de geest weggevoerd naar de eindtijd en hij zag de Here Jezus in zijn hemelse Heerlijkheid, zoals Hij zal komen als de Rechter van het Heelal.

  • Nu wordt Johannes weer weggevoerd, opgenomen, weggerukt naar de hemel waar de Troon van de Here der heerscharen staat, en hij de rechtzaak over de aarde en uitvoering van het terugvorderen van het hele universum gaat zien.

  • In Openb. 1:10 zagen we dat de bazuinstem van de Here te maken heeft met de dag van de Opname van de gemeente. Op Jom Teroea, de Dag der Bazuinen.

  • Een belangrijke motivatie van de Here om de zeven brieven te schrijven aan de zeven gemeenten is om de gelovigen aan te sporen klaar te staan voor het grote doel: de ontmoeting en vereniging van de Here met zijn gemeente.

  • De Here wist van de enorme geestelijke strijd die aan de eindtijd voorafgaat. Waarschuwen is dan heel belangrijk en een taak van wachters of herauten die de komst van het Koninkrijk en de geboorteweeen aankondigen. Twee belangrijke teksten voor de herauten die geroepen zijn te waarschuwen voor de eindtijd en belangrijke teksten voor ons in deze tijd, staat in Matt. 24.


Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. En dit evangelievan het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.

Mattheüs 24:14


Wie is dan de trouwe en verstandige slaaf, die de heer over zijn dienstvolk gesteld heeft om hun op tijd hun voedsel te geven?Zalig die slaaf, die zijn heer bij zijn komst zó bezig zal vinden.Voorwaar, Ik zeg u, dat hij hem over al zijn bezit zal stellen.

Mattheüs 24:45-47


  • De kwalificatie van betrouwbare en verstandige dienaar wordt door Jezus gegeven aan hen die gelovigen op de juiste tijd het juiste voedsel geven.

  • De wereld veranderd naar het karakter van de eindtijd, op weg naar de eindtijd. Liefdeloos, verhard, vol wetsverachting, haat naar Israël en de God van Israël, vervolgers van de gemeente. Het vraagt van ons christenen volharding om overwinnaars te blijven tot de dag van de Here.

  • In Openbaring 2 en 3 werd de gemeente van de eerste eeuwen door de Here Zelf bijzonder zorgvuldig voorbereid op perioden van dramatische veranderingen, en hoewel het onderwijs van de Heer vlijmscherp was, vanwege het zwaard dat uit Zijn mond kwam, was de motivatie van de Heer boordevol liefde.

  • Ook al gaan we niet door de Grote verdrukking van de eintijd: we moeten overal op voorbereid zijn en klaar staan! We gaan door met ons leven maar verwachten de Here morgen.

  • Ik heb studie gemaakt van de opname en ben tot de conclusie gekomen dat het geen gebeuren is waar de gemeente flierefluitend naar toe kan leven en dan hopsakee de hemel in voor de Here. Nee!

  • Het is nu al een verschrikkelijke tijd voor veel christenen in veel landen en het wordt alleen maar erger. We worden weggeruktuit het aardse bestaan, van angst, moeiten en pijn, en dan onmiddelijk veranderd tot eeuwig leven.


De Opname van de Gemeente

Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben. Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem. Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen. Vermaant elkander dus met deze woorden.

1 Thessalonicenzen 4:13-18


  • Paulus leert dat als de Here het moment bepaald heeft door een teken: een aartsengel zal roepen en een grote bazuin Gods zal klinken om de komst van de Here aan te kondigen. De laatste bazuin. We gaan uit het aardse, onmiddelijk in het hemelse.


Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here JezusChristus als verlosser verwachten, die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.

Filippenzen 3:20-21


  • Dit is het grote moment van ommekeer in de geschiedenis. Dan gaat alles volkomen en beslissend veranderen. Dat is het grote moment, het uur U waar alles opwacht.

  • verandering van de situatie van de ware gemeente: weg van de aarde.

  • verandering van de situatie van Israel: de Here gaat hen machtig verlossen.

  • verandering van de situatie in de hemelse gewesten: verbanning van de boze.

  • verandering van de situatie in de Troonzaal Gods: de gemeente voor de Troon.

  • verandering van de situatie van de wereld, mensheid: antichrist, toorngerichten!

  • Het grote uur U in de geschiedenis, als de grote sjofar in de hemelse gewesten geklonken heeft. Vandaar het feest van de bazuinen. Op dat moment daalt de Here, vanuit de hemelse Troonzaal neer naar een plaats, tussen de Troon Gods en de aarde, in de hemelse gewesten. Waarschijnlijk boven Jeruzalem.


Zal de gemeente door de Grote verdrukking gaan, of een gedeelte ervan?

  • Paulus leerde dat de gelovigen bewaard worden voor de toorngerichten.

  • De Here spreekt ook van het bewaren uit de ure der verzoeking. Openbaring 3:10

  • Jezus verschijning voor de gemeente is in het verborgen voor de wereld, in de lucht, als een dief in de nacht.

  • De wederkomst naar de aarde is een gebeuren dat alle mensen, die dan op aarde zijn zullen zien, want elk oog zal Hem zien. Dat gaat gebeuren nadat alle rampen van Gods toorn over de hele aarde zijn gegaan.

  • Opvallend is in Openbaring dat de gemeente vanaf hoofdstuk 4 verdwijnt. Wel zien we alle gelovigen voor Gods Troon staan in Openbaring 7, maar dat is niet meer op aarde. Dan komt de gemeente weer in beeld tijdens de bruiloft van het Lam in Openb. 19 en keert met de Here terug naar de aarde.

  • In Openbaring 2 en 3 wordt zeven maal tot de gemeente gezegd: wie een oor heeft die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt. In Openbaring 13:9 wordt gezegd: wie een oor heeft die hore.

  • Nog belangrijker is wat Jezus zelf leerde:


Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt.

Mattheüs 24:32-34


Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. Dan zullen er twee in het veld zijn, één zal aangenomen worden en één achtergelaten worden; twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, één zal aangenomen worden, en één achtergelaten worden. Waakt dan, want gij weet niet, op welke dag uw Here komt.

Mattheüs 24:36-42


Een Joodse bruiloft als beeld van de Opname

Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, geloof dan ook in Mij. In het Huis van mijn Vader zijn vele woningen (als dat niet zo was) zou Ik het u gezegd hebben, want Ik ga heen om daar uw plaats te bereiden. Wanneer Ik heengegaan ben en uw plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook moogt zijn waar Ik ben.

Johannes 14:1-3


  • Jezus gebruikt hier het beeld van een Joodse verloving en huwelijksvoorbereiding en een Joodse bruiloft zag er in grote lijnen doorgaans zo uit:

  1. De toekomstige bruidegom ging naar het huis van zijn toekomstige bruid en betaalde er de bruidschat en sloot het huwelijkscontract.

  2. De bruidegom keerde terug naar het huis van zijn vader en bouwde daar aan het vertrek voor hem en zijn vrouw. (Intussen diende de toekomstige bruid zich rein te houden en afzijdig van haar omgeving te leven)

  3. Als hij daarmee klaar was keerde hij terug naar het huis van zijn bruid en bracht haar naar het huis van zijn vader om het huwelijk te sluiten.

  • Het huwelijk duurde zeven dagen en de bruid bleef gedurende deze zeven dagen in haar bruidsvertrek.


die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.

Filippenzen 3:21


  • De Opname is een gedaanteverwisselingwant het Griekse woord voor veranderen is alasso en betekent letterlijk van gedaante wisselen. We ontvangen een nieuw eeuwig lichaam, eeuwig en onsterfelijk.

  • Paulus spreekt in 1 Korintiërs 11:49:


En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen.


  • We zullen elkaar herkennen. Wat een enorm gebeuren en het zal een explosie van vreugde losmaken, wanneer we gelouterd van alle aardse lasten en beperkingen bevrijdt zijn en de enorm heerlijke verschijning zien van de Here Jezus Christus, Jesjoea HaMasjiach.

  • Beseffen we wel dat wij aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig zullen worden.

  • De Opname is de vereniging van het hele Lichaam van Christus, met het Hoofd, met de Here zelf en dan wordt het hele Lichaam van Christus, van alle eeuwen in een flits openbaar in de hemelse gewesten.

  • Allen die IN HEM in zijn Lichaam zijn, vanaf de uitstorting van de Heilige Geest op het wekenfeest, de Pinksterdag tot aan de voltooiing. Sommige uitleggers geloven ook dat alle gelovigen van het eerste Verbond erbij zullen zijn.

  • Dan zal de Here met verbazing aanschouwd worden:


wanneer Hij komt, om op die dag verheerlijkt te worden in zijn heiligen en met verbazing aanschouwd te worden in allen, die tot geloof gekomen zijn.

2 Thessalonicenzen 1:10


Openbaring 4

Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet. Terstond kwam ik in vervoering des geestes en zie, er stond een troon in de hemel en iemand was op die troon gezeten. En die erop gezeten was, was van aanzien de diamant en sardius gelijk; en een regenboog was rondom de troon, van aanzien de smaragd gelijk. En rondom de troon waren vierentwintig tronen, en op die tronen waren vierentwintig oudsten gezeten, in witte klederen gekleed en met gouden kronen op hun hoofden. En van de troon gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit; en zeven vurige fakkels brandden voor de troon; dit zijn de zeven Geesten Gods. En voor de troon was als een glazen zee, kristal gelijk. En midden in de troon en rondom de troon waren vier dieren, vol ogen van voren en van achteren. En het eerste dier was een leeuw gelijk, en het tweede dier een rund gelijk, en het derde dier had een gelaat als van een mens, en het vierde dier was een vliegende arend gelijk. En de vier dieren hadden elk voor zich zes vleugels en waren rondom en van binnen vol ogen en zij hadden dag noch nacht rust, zeggende: Heilig, heilig, heilig is de Here God, de Almachtige, die was en die is en die komt. En wanneer de dieren heerlijkheid, eer en dankzegging zullen brengen aan Hem, die op de troon gezeten is en tot in alle eeuwigheden leeft, zullen de vierentwintig oudsten zich nederwerpen voor Hem, die op de troon gezeten is en Hem aanbidden, die tot in alle eeuwigheden leeft, en zij zullen hun kronen voor de troon werpen, zeggende: Gij, onze Here en God, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de macht; want Gij hebt alles geschapen, en om uw wil was het en werd het geschapen.

Openbaring 4:1-11


Vers 1-3

  • Openbaring 4 is het hoofdstuk waar Johannes opgetrokken wordt in de hemel door het commando van de Here stijg hierheen op. De verborgen dingen in de hemel gaan nu onthuld worden.

  • De Openbaring is vol van de kracht van Gods Woord. Het geproken Woord. Lees Psalm 29.

  • Het ‘na deze dingen.’ heeft betrekking hetgeen Johannes gezien had en dat was het werk van de Here aan gemeenten in Asia. Het 4e hoofdstuk luidt een nieuwe fase in en wel de eindtijd.

  • Johannes wordt weggevoerd door de Geest, vol van de Heilige Geest en staat plotseling in de troonruimte van de Almachtige God. Johannes geeft een overzicht wat hij zag en hij ziet de troon van de God van Abraham, Izaak en Jacob. De God van Israel, de Allerhoogste, Jaweh, de God en Vader van de Here Jezus en onze Vader.

  • Johannes was niet de eerste die de Allerhoogste zag, ook Ezechiël zag de Here God op zijn troon: niet in de hemelse troonzaal, maar onderweg, hij zag de Troon met grote wielen, raderen. (Ezech. 1:16-21)

  • Johannes ziet God de Vader niet scherp, maar als door een geestelijk filter, hij ziet een enorme schittering en ook Ezechiël kon de Eeuwige niet scherp zien. (Ezech. 1:26-28) maar ziet Hem wel als de gedaante van een mens.

  • Johannes vergelijkt de glans en schittering met edelstenen, met diamant en sardius. Sardius is een diep rode edelsteen. Ezechiël zag het als de schittering van een metaal.

  • Maar de eersten die de Troon van God zagen waren Mozes, Aaron, Nadab, Abihu en 70 oudsten van Israël.


En Mozes klom op met Aäron, Nadab en Abihu en zeventig van de oudsten van Israël.En zij zagen de God van Israël en het was alsof onder zijn voeten een plaveisel lag van lazuur, als de hemel zelf in klaarheid.

Exodus 24:9-10


Vers 4-5

  • Dan ziet Johannes rondom de Troon 24 tronen met oudsten met witte klederen en kronen op hun hoofden. Veelal is dit uitgelegd als engelen, maar de aankleding en toedracht doen denken aan mensen met opstandingslichamen.

  • Reine witte klederen en kronen zijn nooit in verband gebracht met engelen, maar wél in het vooruitzicht gesteld voor allen die de verschijning van de Here Jezus liefgehad hebben.

  • Johannes ziet bliksemstralen, donderslagen en stemmen van de troon uitgaan. Het spreekt van oordeel. Openbaring 4 en 5 is een hemels gerechtshof voor de zaak: deze wereld. In Zacharia 2:13 staat: Zwijg, al wat leeft voor het aangezicht des Heren, want Hij maakt zich op uit zijn heilige woning.

  • Het is een Troon van gerichten, het gaat om recht doen over de gevallen engelen en een verdorven wereld. We zullen in Openb. 5 zien dat het handelen van God gebaseerd is op de overwinning die Jezus heeft gehaald op zijn kruis.

  • De oudsten zijn als een hemels sanhedrin, hoge raad, van oudsten die als getuigen zijn in deze zaak. Ze zijn de eerstelingen van de opstanding uit de dood. Oudsten hadden altijd een plaats in de plaatsen waar recht gesproken werd.

  • Deze oudsten zijn gekroond als koninklijke rechters, aaneengesloten rondom de Troon, als het rechterlijke college van de oordelende God. Zij zijn voortdurend betrokken bij alles wat er gaat gebeuren op aarde.

  • Dan is soms gedacht dat deze oudsten de 12 OT aartsvaders zijn en de NT apostelen. Niemand weet het echter zeker, het is niet geopenbaard. Bepalend voor de oudsten is er een tekst in Openbaring 5:9: "gij hebt ons gekocht uit alle naties".

  • Er zijn 24 priesterklassen (1 Kron. 24) en Paulus spreekt van tronen als hij over enegelenmachten spreekt in Kolossenzen 1:16.


De Tronen

  • Dan is er iets vreemd met de Troon, want er stond een Troon! Voor ons lijkt dat misschien normaal. De Troon van God is het centrale punt van alle geestelijke gewesten. Waar de Here Zich ook bevindt want de Troon is mobiel.

  • We moeten wel beseffen dat de Vader en de Here Jezus zeer actief zijn, denk aan het visioen van Ezechiël. Maar hier staat de Troon statisch midden in de troonzaal.

  • Waarvoor is de Troon hier neergezet en staan er engelenmachten om de de troon: voor de rechtszitting: Het is de rechterstroon van de eindtijdgerichten om een einde te maken aan de heerschappij van de boze en deze wereld.


Terwijl ik bleef toekijken, werden tronen opgesteld, en een Oude van dagen zette Zich neder; zijn kleed was wit als sneeuw en zijn hoofdhaar blank als wol; zijn troon bestond uit vuurvlammen, de raderen daarvan uit laaiend vuur; en een stroom van vuur welde op en vloeide voor hem uit; duizendmaal duizenden dienden hem en tienduizend maal tienduizenden stonden voor hem. De vierschaar zette zich neder en de boeken werden geopend.

Daniël 7:9-10


Zeven vurige fakkels

  • Zeven vurige fakkels, we zien weer de hemelse menorah, de zeven Geesten Gods, zoals ook in Openbaring 1:4. Jesaja profeteerde van de Messias dat de Geest des Heren op Hem zou rusten: (Jes. 11:2)

  1. de Geest des Heren

  2. de Geest van wijsheid

  3. de Geest van verstand

  4. de Geest van raad

  5. de Geest van sterkte

  6. de Geest van kennis

  7. de Geest van vreze des Heren

  • In Zacharia 4:10 staat dat de menorah zeven ogen des Heren zijn die de hele aarde doorlopen. In Openbaring 5 zijn het zeven ogen van het Lam, de zeven Geesten Gods. In Openbaring 1 wandelt Jezus tussen de kandelaren, de zeven gemeenten. Het is dus het licht van de Heilige Geest die Jezus verkondigt.


De glazen zee

  • Er volgen nu twee aparte dingen:de glazen zee. De profeet Ezechiël zag ijskristallen (Ezech. 1:22) Het woord krustallos kan ijskristal betekenen. Er is iets vreemds want Johannes spreekt van als zee van glas. Hij kan het niet beschrijven.

  • Men spreekt van een (volkeren)zee die in de hemel tot rust is gekomen. Hal Lindsey sprak van de gemeente die voor de Troon staat, in de rust ingegaan.

ree
  • Maar in de hemel zijn ook afdelingen en geestelijke voorwerpen die aan Mozes zijn getoond om na te maken voor de dienst in de tabernakel en later de Tempel. We denken bijv. Aan de Ark van het Verbond, die we later tegenkomen in Openb. en de Menorah. Zo moest Mozes een koperen wasvat maken naar hemels voorbeeld. Dit wasvat werd ook de zee genoemd.

  • Het was een belangrijk voor de priesters voor de dienst in het Heiligdom om hun handen en voeten te wassen opdat zij niet zouden sterven. (Ex. 30:17-21)

  • Indien wij nu het voorschrift van Exodus 30 in ons eigen geestelijk leven inpassen, dan wordt ons duidelijk dat wij zónder de reiniging van onze handel en wandel God niet goed kunnen dienen in het Heiligdom, d.w.z. in een leven van heiligmaking.

  • Zonder heiligmaking zal niemand God kunnen zien (Hebr. 12:14). De doop is een handeling van gehoorzaamheid aan God om te getuigen dat wij tot geloof gekomen zijn in Jezus en Hem toebehoren. Hij heeft alle zonden weggedragen als het Lam Gods.

  • Het heeft dus alles te maken met de reinheid in de nabijheid van God de Vader. Waar de Almachtige en volkomen Heilige God van Israël is daar kan geen onreinheid bestaan. Daarom heeft de Here altijd gewerkt aan de reinheid van zijn volk. Waar Gods heerlijkheid komt verdwijnt alle onreinheid.


De vier dieren

  • Maar zijn het dieren? Nee! Uit de beschrijving blijkt dat het engelen van heel hoge rang zijn, wachters, beschermengelen. Ze hebben allen zes vleugels en zijn vol ogen, er ontgaat hun niets. Ezech. noemt hen Cherubs (Ez. 10:2) en Jesaja Serafs (Jes. 6:2) het zijn beschermengelen.

  • In het Jodendom heten de vier beschermengelen: Michaël – Gabriël – Uriël – Rafaël. Mij lijkt het dat cherubs beschermengelen zijn, actief op verschillende plaatsen zoals het bewaken van het paradijs (Gen. 3:24) en Serafs bewaken de Troon van God.

  • Ze zijn altijd en voortdurend rondom Gods troon. Ze loven en prijzen dan ook de Here God voortdurend, dan kan ook niet anders. (zie ook Jes. 6:3)

  • Ezechiël ziet de vier engelen met ieder met 4 hoofden, een gedeeltelijk, mens, leeuw, rund en arend. (Ezech. 1:5-15) Johannes ziet eerst een engel met het gelaat van een leeuw, dan een rund, dan een gelaat als een mens, dan een arend.

  • In het vroege Christendom is er een verband gelegd met de Jezus in de vier evangeliën.

  • Het levende wezen als de leeuw, beeld het karakter uit van Christus als de Koning der Joden in Mattheüs.

  • Het levende wezen als de os of het rund, beeld het karakter uit van Christus als gehoorzame dienstknecht in Marcus.

  • Het levende wezen met het gelaat van een mens beeld het karakter uit van Christus als de mensenzoon, de volmaakte mens in Lucas.

  • Het levende wezen als de vliegende arend beeld het hemelse karakter uit van Christus, verbonden met de Vader, in Johannes.

  • Maar er is meer: Israël was in de woestijn gelegerd in een vierschaar. Naar vier richtingen drie stammen en steeds één stam met een vaandel. Levi was niet opgesteld, maar was werkzaam in en om de tabernakel.


Oosten – t.o. de ingang van de Tabernakel

  • Juda – lofprijzing vaandel van een leeuw op een blauw veld.

  • Issaschar

  • Zebulon

Zuiden

  • Ruben – zie een zoon vaandel van een mens op rood veld.

  • Simeon

  • Gad

Westen

  • Efraim – vruchtbaarheid vaandel van een os of stier op zwart veld.

  • Manasse

  • Benjamin

Noorden

  • Dan– recht doen vaandel van een arend op hemels blauw veld.

  • Aser

  • Naftali


  • De opstelling van de vier Serafs staan als de vooraanstaanden van de hemelse vierschaar. Het hele beeld van de Troon. De vier Serafs, de 24 oudsten en alle engelenmachten staan in de vorm van een vierschaar.

  • Openbaring 4 toont het tafereel in de hemel als een hemels Sanhedrin, Hoge Raad.

  • In Openbaring 5 wordt het oordeel verder uitgewerkt in een boekrol met 7 zegels.

  • Het eerste vaandel dat optrok was het vaandel van de stam Juda, daarna kwam de stam Ruben, daarna de stam Efraïm en als laatste kwam het vaandel van de stam Dan. Tegelijk met het betreffende vaandel trokken altijd twee andere stammen op; dus met elk vaandel trokken drie stammen in volgorde achter elkaar op.

  • Deze vier vaandeltekens zijn dus een expressie van de troon van God temidden van Zijn volk op aarde; d.m.v. deze vier vaandels geeft God uitdrukking aan vier verschillende aspecten van Zijn heerschappij waarmee Hij Zijn volk Israël beschermt en vier aspecten van de Messias.

  • Alles in de woestijn was dus een afbeelding van het ware in de hemel.













 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
Openbaring 3

Sardes - Openbaring 3:1-6 En schrijf aan de engel der gemeente te Sardes: Dit zegt Hij, die de zeven Geesten Gods en de zeven sterren...

 
 
bottom of page