top of page

Openbaring 1

  • thkoppes
  • 21 mrt 2022
  • 12 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 30 mrt 2024

  • In het begin van Openbaring en aan het einde in Hoofdstuk 22 spreekt Openbaring van de spoedige komst van de Here en dat de tijd nabij is, heel dichtbij. Net als veel begrippen in Openbaring zijn ook deze verzen verkeerd verstaan in de kerkgeschiedenis en dat is ook geen wonder.

  • Want we kunnen de de waarheid in het laatse bijbelboek pas verstaan als de tijd er rijp voor is. Onze generatie christenen ziet de inhoud van Openbaring dichterbij komen. Onze generatie wordt in sneltreinvaart rijp gemaakt voor de laatste periode van deze wereld en deze wereldgeschiedenis.

  • De tekenen dienen zich aan en bepaalde manifestaties, die in Openbaring genoemd worden om te gebeuren in de eindtijd zijn nu al mogelijk. In Openbaring 11 worden de twee getuigen van de Here in Jeruzalem gedood en blijven drie en een halve dag liggen daar op straat, terwijl de hele wereld het kan zien, volgen.

  • Om zulke dingen is Openbaring in de kerkgeschiedenis nogal in twijfel getrokken, maar gaandeweg in de vorige eeuw werd deze manifestatie mogelijk door TV. Maar sinds de opkomst van de smartphones en tablets kunnen mensen wereldwijd het volgen onderweg, op hun werk, in hun bed etc.

  • Nog een voorbeeld is de chip in Openb. 13, die in de hand of in het voorhoofd wordt in geplant, waarmee men kan kopen en verkopen. Er is allang zo’n chip ontwikkeld en hier en daar al toegepast met de grootte van een rijstkorrel waar alle persoonsgegevens in opgeslagen kan worden. De tijd van de antichrist in Openb. 13 is er nog niet, maar wel al mogelijk!

  • De wereldgeschiedenis beslaat een geschiedenis week van 7 dagen van duizend jaar. We naderen het einde van de zesde dag. De zevende dag is een periode van 1000 jaar van rust op aarde. Het is het sabbats jaar, het 1000 jarig rijk.

  • Openbaring gaat over de laatste jaarweek, het slot van de zesde dag. Dan eindigt de wereldgeschiedenis in de wederkomst van de Here en het ingaan van het vrederijk.

Zeventig weken zijn bepaald over uw volk en uw heilige stad, om de overtreding te voleindigen, de zonde af te sluiten, de ongerechtigheid te verzoenen, en om eeuwige gerechtigheid te brengen, gezicht en profeet te bezegelen en iets allerheiligst te zalven.

Daniel 9:24


  • 69 jaarweken eindigen in het jaar van het sterven van de Here Jezus en zijn opstanding uit de dood en de laatste jaarweek gaat is de de periode van de Grote Verdrukking van 7 jaar. We komen het gaandeweg door Openbaring tegen en zullen ook overeekomsten zien met teksten uit Daniël.

  • Het is een tijd van zware weeën van de geboorte van het Koninkrijk Gods op aarde.


Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. En niet alleen zij, maar ook wij zelf, die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. Romeinen 8:18-19 en 22-23


  • In Openbaring zien we dat de boze en zijn machten een enorme invloed op de mensheid en de schepping uitoefenen. Daarom begrijpen we misschien ook waarom de mensheid en aarde door een enorme universele oorlog moet gaan, met alle verwoestingen van dien en de aarde letterlijk wordt bevrijd van de macht der duisternis, van alle zonden en ongerechtigheid van alle vervuiling enz.


Openbaring van Jezus Christus, welke God hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden, en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes te kennen heeft gegeven. Deze heeft van het woord Gods getuigt en het getuigenis van Jezus Christus, alles wat hij gezien heeft. Zalig hij, die voorleest, en zij die horen de woorden der profetie, en bewaren hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij. Openbaring 1:1-3


  • Openbaring is afgeleid van het Griekse woord Apocalyps. Het betekent letterlijk het wegnemen van een bedekking. Het is de onthulling wie Jezus werkelijk is in zijn hemelse heerlijkheid als Zoon van God, en ook de openbaar wording van het Lam Gods als de Komende Koning.

  • Het is de onthulling van zijn toekomst in de Dag des heren, de grote dag van zijn oordeel over de wereld en van Zijn wederkomst.

  • We kennen de Here als Jezus Christus, de Griekse benaming voor zijn werkelijke naam en titel: Jesjoea HaMasjiach. Jesjoea betekent Redder of God is redding. Masjiach betekent Gezalfde. Jezus is de Gezalfde des Heren. Het betekent ook dat wij christenen gezalfden zijn, of behoren te zijn. Iemand kan geen gezalfde zijn zonder inwoning van de Heilige Geest: door bekering en tot geloof komen in de Here Jezus.

  • Door Gods Geest leren we Gods Woord dieper verstaan. Het is in deze tijk zo noodzakelijk om Openbaring te begrijpen, want voor onze generatie geldt: de tijd is nabij!

  • Hetgeen snel moet geschieden. Deze Openbaring heeft alles te maken met de spoedige komst van onze Heer. Veel christenen hebben lang uitgezien naar de komst van de Here maar in onze tijd gaan de ontwikkelingen heel snel en de Here verkort de dagen.


En indien die dagen niet ingekort werden, zou geen vlees behouden worden; doch ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort. Mattheüs 24:22


  • Johannes (Jochanan) is de zoon van Zebedeüs (Zavdai) en vermoedelijk Salomé. Zie Matt. 27:56.


Vers 2

Deze heeft van het woord Gods getuigd en van het getuigenis van Jezus Christus, alles wat hij gezien heeft.


  • Jezus spreekt en openbaart geheimenissen in beelden en het moet voor Johannes ongelooflijk geschenen hebben, om beelden te zien van onze tijd. Johannes heeft het zo duidelijk mogelijk proberen weer te geven. Hij kon dat alleen maar doen met begrippen, voorstellingen en woorden uit zijn tijd ca. 96 na Christus, tegen het einde van de eerste eeuw.


Vers 3

Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.


  • We zien hier in vers 3 de eerste van zeven zaligsprekingen in Openbaring. (de andere zaligsprekingen staan in 14:13; 16:15; 19:9; 20:6; 22:7; 22:14). Deze geestelijke zegening is er voor zij die het horen en bewaren. Dat is studeren, uitdiepen, overdenken, vasthouden, voor waar houden en verwachten. Overpeinzen zoals er staat in Psalm 1 (niets erbij voegen of eraf halen, Openb. 22:18-19) Het hoogschatten van Openbaring bewerkt een kostbare schat in ons dat ons leven verandert. Het is klaar staan voor zijn komst.

  • De tijd is nabij. Hier zitten drie kanten aan:

  1. Johannes kon de tijdspanne naar de eindtijd niet overzien en verwachtte net als de andere apostelen dat de wederkomst zeer dichtbij was.

  2. De Heer hield de spanning erin omdat het loutert en bewaart. De wetenschap dat het nog ver weg is doet het geloof verslappen zoals in de geschiedenis ook is gebeurd. (zie Matt. 25:5)

  3. Het woord is met name gericht op de generatie die alle tekenen, die aan de wederkomst voorafgaan, ziet manifesteren. Het staat voor deze generatie letterlijk voor de deur. (Matt. 24:33)

  • De belangstelling voor het profetisch woord is een belangrijk teken van de naderende eindtijd. In Daniël 12:4 staat, houdt de woorden verborgen en verzegel het boek tot de eindtijd; velen zullen onderzoek doen en de kennis zal vermeerderen. In Daniël 12:10 worden de onderzoekers verstandigen genoemd, die het zullen verstaan.


ree

Johannes aan de zeven gemeenten in Asia: genade zij u en vrede van Hem, die is en die was en die komt, en van de zeven geesten, die voor zijn troon zijn. En van Jezus Christus, de getrouwe getuige, de eerstgeborene der doden en de overste van de koningen der aarde, Hem, Die ons liefheeft en ons uit onze zonden verlost heeft door zijn bloed. En Hij heeft ons tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader gemaakt - Hem zij de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden! Amen. Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien, ook zij, die Hem hebben doorstoken; en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, amen. Ik ben de alfa en de omega, zegt de Here God, die is en die was en die komt, de Almachtige.

Openbaring 1:4-8



De 7 adressen voor het boek Openbaring

  • Asia was een Romeinse provincie (west Turkije) waar de zeven gemeenten verspreid van elkaar gesitueerd waren. In hoofdstuk 2 en 3 schrijft Johannes door de Here gedicteerde brieven aan deze gemeenten.

  • Hem, Die is en Die was en Die komt, is Hij Die zei Ik ben. (Ex. 3:13-14) God is het begin en het einde. De Aleph en de Tav (Alpha en Omega, A en de Z). God heeft alles in Zijn hand; Hij is Schepper in het begin, en die is in de geschiedenis werkzaam aan zijn heilsplan, en de komende als Hij zal wederkomen in de Dag des Heren. Daar gaat de profetie van Openbaring over.

  • We zien hier de openbaring van de Heilige Geest als zeven Geesten Gods. De menorah, de zevenarmige kandelaar in de 1e en 2e Tempel te Jeruzalem, was een afbeelding van de werkelijk menorah in de hemel. Dat zijn de zeven Geesten Gods voor Gods troon in de hemelse Tempel. (Openb. 4:5) Dit is de volheid van Gods Geest en Gods Geest verspreidt licht, Hij openbaart Gods geheimenissen.

  • We komen de opdracht de gouden menorah te maken tegen in Ex. 25:31-40. Voorts zien we de menorah in Zach. 4:2-6. Een engel legt aan Zacharia uit dat de menorah betekent: niet door geweld, noch door kracht maar door mijn Geest zegt de Here.


Ik, Johannes, uw broeder en deelgenoot in de verdrukking en in het Koninkrijk en de volharding in Jezus, was op het eiland, genaamd Patmos, om het woord Gods en het getuigenis van Jezus. Ik kwam in vervoering des Geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin, zeggende: Hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek en zend het aan de zeven gemeenten.

Openbaring 1:9-11a


De dag des Heren als dag van oordeel

  • De apostel Johannes raakte in geestvervoering op de dag des Heren. De term dag des Heren komt verschillende malen voor in het Oude- en Nieuwe Testament en heeft altijd te maken met een dag die bij de Here bekend is waarop een oordeel over de wereld zal gaan.

  • Het is een dag van verwoesting van de Almachtige. (Jes. 13:6) Een dag van duisternis waarop de Here brult uit Sion en waardoor de hemel en aarde beven. (Joël 3:15-16)

  • Zefanja zag en hoorde de verschrikkingen van de toekomstige oordeelsdag, want een verschrikkelijk einde zal Hij alle aardbewoners bereiden. (Zef. 1:14-18) De oordeelsdag komt en het zal een dag zijn brandend als een oven. (Mal. 4:1)

  • Paulus noemt de dag des Heren een paar keer zoals in 2 Thess. 2:2 waar het te maken heeft met het oordeel van God, dat als een toorngericht over de hele aarde zal gaan, voordat de Here terug keert naar de aarde.

  • Openbaring onthult de dag des Heren met de plagen die over de hele aarde zullen gaan. De dag des Heren, waarop Johannes de openbaringen van Jezus Christus ontving, wijst dus naar de bedoeling Openbaring. Namelijk het onthullen wat er gebeuren gaat in de laatste jaren van de geschiedenis rond de wederkomst van Jezus Christus.

  • De dag des Heren in het tekstverband van Openb. 1:10 is niet de zondag zoals algemeen verondersteld werd in de kerkgeschiedenis. In de tijd van Johannes was de zondag als rustdag nog niet in zwang omdat veel leiders in de gemeenten nog Messiasbelijdende Joden waren, die zoals Jezus de sabbat als rustdag hielden.

  • Later is in de kerkgeschiedenis het vers wél betrokken op de zondag als dag van samenkomst. (Didachè XIV:1) Justinus Martyr sprak over de zondag als dag van samenkomst, omdat het de eerste dag is waarop God de wereld schiep en de dag waarop Jezus Christus onze redder vanuit de doden opstond. (Apologie I 67:7)


De dag des Heren in de Joodse traditie

  • De dag des Heren, waarop Johannes in geestvervoering raakte, was een feestdag die nu Rosj HaSjana heet. Dit is de Joodse nieuwjaarsdag op de eerste dag van de zevende maand Tishri.

ree
  • In Gods Woord is het echter de dag van de bazuinen. (Jom Teroea, Lev. 23:24, Num. 29:1) Het wordt de dag des Heren genoemd omdat het de dag van het oordeel is. Het is een dag van herinneren van alle mogelijke ongerechtigheden en zonden van het afgelopen jaar. Jom Teroea hoort bij de tien geduchte dagen vóór Jom Kippoer, de Grote Verzoendag. Het is de tijd waarin de Joden hun leven in orde maken met hun naasten en met God. Jom Teroea is een dag van inkeer en bezinning.

  • Het is een dag van Bazuingeschal met de sterke roep tot bekering. Het is voor de Joden ook een universele oordeelsdag die de hele mensheid aangaat. (Psalm 33:13-15) Men beschouwt deze oordeelsdag voor de hele mensheid, omdat op deze dag in de hemel de mensheid wordt geoordeeld. Dit is een bijzondere heenwijzing naar de opname van de gemeente.

  • Er wordt geoordeeld of iemand opgeschreven kan worden in het boek des levens. De Joden bidden dan ook op deze dag in de Synagogen of hun namen geschreven mogen worden in het boek des levens in de hemel.

  • Naast de aanbidding van de Almachtige spreekt er de oproep uit om naar de Here te luisteren (Ps. 81:9, 14) om van het kwade te wijken en het goede te doen. (Ps. 37:27)

  • Veel Joden gaan op de eerste dag van het feest naar de zee, een rivier of ander stromend water en legen daar hun zakken van kruimels. (chametz-gezuurde) Men reciteert daarbij de tekst uit Micha 7:18-20, waarin ook staat dat God al onze zonden zal werpen in de diepte van de zee. (vs. 19)

  • Johannes de doper zag Jeruzalem, heel Judea en heel de Jordaanstreek naar hem toe komen. Was het op Jom Teroea? Waarschijnlijk was het op deze dag van (hun) oordeel, ze gingen naar stromend water, de Jordaan om hun zakken van chametz (gerezen brood) te legen, maar ook te laten dopen, de symbolische reiniging van zonden, tevillah mikveh.

  • Johannes predikte bekering van zonden! (Matt. 3:5-6) en hij riep sterk op tot bekering vanwege het komend oordeel. Hij was eigenlijk een bazuin.

  • Jom Teroea wordt ook wel gezien als de geboortedag van de wereld en het begin der schepping. Men bedoelt ermee de scheppingsdag van Adam, die volgens een Talmoedgedeelte als dertigjarige volwassen man geschapen is.

  • Sommigen geloven ook dat Jezus Christus op Jom Teroea geboren is, ergens in september als de tweede Adam. Zoals al gezegd is Jom Teroea de dag van de bazuinen. Letterlijk het blazen van de bazuin of ramshoorn. (Sjofar)


De bazuin roept op tot bekering

  • Er werd de hele dag op de ramshoorn geblazen, op de dag van de bazuinen.

  • Johannes hoorde achter hem een luide stem als van een bazuin zeggende: schrijf hetgeen gij ziet aan de 7 gemeenten. Dit was de stem van de Here Zelf die Johannes opdroeg de Openbaring aan de 7 gemeenten in Asia te zenden.

  • Jezus gebruikte het Joodse begrip van Jom Teroea om te waarschuwen voor het oordeel en plaatste zo een sterke oproep tot inkeer en bekering voor de leden van die gemeenten!

  • Het was zelfs een oproep tot bekering en loutering voor alle lokale gemeenten van alle tijden. Toch geloof ik dat de nadruk van waarschuwing bedoeld is voor de gemeenten voor wie de tijd echt nabij is. (Openb. 1:3) Dat zijn de gemeenten van de laatste dagen. Dat zijn wij! Dat is nu!


En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren, en te midden van de kandelaren iemand als eens mensenzoon.

Openbaring 1:12-13


En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand en uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht.

Openbaring 1:16


Schrijf dan hetgeen gij gezien hebt en hetgeen is en hetgeen na dezen geschieden zal. Het geheimenis der zeven sterren, die gij gezien hebt in mijn rechterhand, en de zeven gouden kandelaren: de zeven sterren zijn de engelen der zeven gemeenten, en de kandelaren zijn de zeven gemeenten.

Openbaring 1:19-20


Jezus verschijning in zijn volle Glorie

  • Johannes ziet Jezus in zijn grote hemelse heerlijkheid en valt als dood neer. Johannes mag Hem al zien in zijn volle glorie, zoals Hij bewonderd zal worden door al de zijnen in zijn Grote Dag.

  • Jezus is temidden van de kandelaren, Hij is op een verborgen geestelijke manier, door Gods Geest aanwezig in zijn Gemeente, wereldwijd. Jezus bouwt zijn Gemeente.

  • Hij houdt de sterren van de gemeenten in zijn hand. Sommigen denken aan werkelijke engelen die in elke gemeente dienen, maar anderen aan de voorgangers.

  • Er is wel gezegd dat de kleding van de Here doet denken aan een rechter. De hemelse Rechter die komt voor het oordeel. Wat in ieder geval zeker is dat er een zwaard uit de mond van de Here komt.

  • We kennen dit begrip van het tweesnijdend zwaard uit Hebreeën 4:12, en dat het Woord van God nog scherper is. In Jes. 49:2 zien we in deze profetie over de Here Jezus, als de Knecht des Heren, dat zijn tong is als een scherp zwaard.

  • We zien het zwaard uit de mond van de Here terug in Openb. 19:15 en 21 waarmee Hij de volken zal slaan. En Paulus noemt tenslotte in 2 Thess. 2:8 dat de Here Jezus de antichrist zal doden met de adem van zijn mond.

  • Het betekent niet anders dan de kracht van het uitspreken van het Woord van God. Net als er staat in Psalm 33:9, Hij sprak en het was er, Hij gebood en het stond er. Zoals er Kracht is in Gods Woord om te scheppen, zo is er ook kracht om te oordelen.

  • Let eens op hoe vaak Johannes spreekt van gerichten die over de aarde gaan: stemmen en donderslagen die van de Troon uitgaan. (Openb. 4:5, 8:5, 10:3-4, 11:19, 16:18, 19:6)



















 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
Openbaring 3

Sardes - Openbaring 3:1-6 En schrijf aan de engel der gemeente te Sardes: Dit zegt Hij, die de zeven Geesten Gods en de zeven sterren...

 
 
bottom of page